Van Glendale naar de Grand Canyon

31 mei 2009 - Kingman, Arizona, Verenigde Staten

Gistermorgen om kwart over tien vertrokken vanuit de camping in Glendale. Maar niet nadat iedereen gedouched, gegeten en het oude brood aan de paarden had gegeven. We gingen ons opmaken voor een lange trip richtiVng de Grand Canyon. We wilde naar de South Rim, de Zuidingang van het park komen. Onderweg gestopt in Canab. We gingen hier even wat eten en drinken en stuitten op een movie museum, een filmmuseum waar diverse Western films waren opgenomen. Omdat het er aan de buitenkant leuk uitzag en de entree free was, besloten we een kijkje te gaan nemen. Het was een oud westernstadje, waar oa Clint Eastwood ooit aan een film had meegedaan en ook waren er Disneyfilms opgenomen. Na ons hier een poosje vermaakt te hebben, besloten we weer verder te gaan rijden.

Smiddags gingen we lunchen op een uitzichtpunt voor Page, het was er prachtig maar al zittende met onze broodjes op onze borden moesten we maken dat we binnen in de camper kwamen. Er kwam onweer aan en flinke zandstormen, de hele camper ging tekeer. Toen alles enigszins was gaan liggen, besloten we weer verder te gaan. Aan het eind van de dag hadden we dan eindelijk onze bestemming bereikt; de Grand Canyon. Het was alleen jammer dat het weer niet zo best was op dat moment. Er hing een grote regenwolk boven de Canyon. We deden een paar uitzichtpunten aan en beklommen de uitzichttoren die bij Desert View Point staat. Kaat vond het prachtig, Ron was er natuurlijk al eens geweest maar vond het ook prachtig. Wat een uitzichten! Kaat had alleen meer rode steen verwacht, net als in Bryce, maar dit was een verkeerde veronderstelling.

Na een poosje besloten we een camping te gaan opzoeken. We hadden eigenlijk onze zinnen gezet op een camping midden in de Grand Canyon, maar omdat deze meestal allang van te voren vol zitten, gaven we onszelf weinig kans. Maar lets try! En jawel hoor, het geluk was met ons, er bleek nog 1 plekje vrij te zijn. We stonden midden in het bos op Desert View Campground, we hadden geen water, geen stroom, maar het gevoel was er… We besloten de barbecue aan te steken, en lekker te gaan eten. Het werd echter al snel donker, en ook wel wat koud om buiten te zitten, en omdat we geen stroom hadden zaten we romantisch binnen te eten met een kaarsje, terwijl Ronnie af en toe de vleesjes ging omdraaien. Dit was het echte kamperen! Om tien uur allemaal ons bedje ingerold.

Vanmorgen om 5 uur opgestaan. Ron is foto’s gaan maken om de zonsopgang in de Grand Canyon vast te leggen. Mazzel was dat het goed weer was, de zon was er al volop. Kaat bleef bij Levi die nog lekker lag te slapen. Nadat Ron enkele mooie foto;s had gemaakt kwam hij weer terug naar de camper. Iets voor zevenen besloten we om het park met de camper in te gaan. Het was nog heerlijk rustig, en de zon was al flink aan het schijnen. Apart gevoel, de Canyon ongeveer voor jezelf. Levi lag nog heerlijk te slapen, voor het mannetje is het allemaal wel vermoeiend en hij doet zoveel indrukken op, maar hij geniet ook met volle teugen!

Rond een uur of 9 was ook Levi goed wakker. We besloten te stoppen voor een bakkie koffie en thee. Daar zaten we dan in onze stoeltjes buiten bij het Grandview Point, wat een uitzicht. Ongelooflijk, wat een stuk natuur! We kregen visite van een megagrote raaf, die had ook wel zin in Levi zijn strawberry cheesecake, maar dat kreeg hij niet van ons. We ergeren ons juist aan mensen die dat wel doen, de beesten die ze tegenkomen te eten geven. Er wordt overal voor gewaarschuwd dat je dit niet moet doen, ten eerste kunnen de beesten dan zelf hun voedsel niet meer vinden in de natuur en ten tweede worden ze er vaak agressief van. Als de Rangers zien dat je dit doet, staat je dan ook een fikse boete te wachten…

We reden nog een paar uur rond in de Grand Canyon en deden vele uitzichtpunten aan. We hebben ook nog een stuk naar beneden gelopen in de Canyon waarbij zelfs Kaat met haar hoogtevrees is meegeweest. We kwamen nog diverse dieren tegen, herten langs de kant van de weg, en een heel groot Muledeer.

Na de lunch deden we Tusayan aan en besloten daar naar het IMAX theater te gaan waar ze een film over de Grand Canyon draaiden. Het was supermooi, het ging over de geschiedenis, en was op een heel groot doek. Bij sommige beelden werd je zo meegenomen dat het leek of jezelf meevloog of meevaarde. Levi vond het ook een ervaring en wederom kwamen zijn woorden terug, hier gaat hij nog wel eens met Lieke naar toe.. Ik hoop maar voor hem dat het een geval is van “oude liefde roest niet”.

Hierna deden we het vliegveld van Tusayan aan, waar veel helikopters vandaan  vertrekken voor een rondvlucht boven de Canyon. We wilden wel  eens weten wat dit kost, want dit leek ons wel erg gaaf, maar dit was niet te doen, 450 dollar voor 25 minuten voor zijn drieen, dit ging een beetje buiten de begroting. En ach, er moet altijd nog iets te wensen overblijven toch…

We reden verder en zouden naar Williams gaan, een oud Route 66 stadje. Levi had hier al over gehoord dat er veel auto’s waren, en aangezien zijn voorliefde voor de film Cars wilde hij hier wel naar toe.

Eenmaal in het stadje aangekomen zag Kaat ineens een kersttrein staan.. Een kersttrein midden in de zomer? Kaat ging het vragen aan iemand die het verkeer stond te regelen. Wat bleek.. ze waren de nieuwe film van Disney aan het promoten, a Christmas Carol gebaseerd op het verhaal over Scrooge, voor de meeste wel bekend. De komende 3 dagen deden ze Williams aan, waarna ze weer naar een ander Amerikaans stadje gingen. Er was een hele kersttrein, wij er naar toe, we mochten erin, bleek dat de film hierin oa was opgenomen. Alle foto’s van de karakters hingen op, alle kleding was in die trein aanwezig, je kon de making off zien, de special effects. Heel gaaf allemaal. Op het eind kon je een foto laten maken van jezelf als karakter uit de film, welke ze later naar ons emailadres toesturen. Veel bekende acteurs doen aan de film mee, oa Jim Carey en Colin Firth, de laatste is bekend als tegenspeler in Bridget Jones Diary.

Terwijl we aan het wachten waren kreeg Levi al een tattoo van Scrooge, en er stonden 4 karakters Christmas Carols te zingen, terwijl een kanon sneeuw op het station en perron spoot.. Heel apart allemaal, sta je daar in je korte broek en zonnebril!

Bij het verlaten van de trein kregen we nog papieren kerstballen van de film, en konden we doorlopen naar een hotel waar een trailer, een voorstuk van de film te zien was. Wij wederom er naar toe. Levi vond het allemaal wel prachtig, hij kreeg weer een tattoo en zag ook nog paard en wagens rijden die de mensen heen en weer brachten. Eenmaal aangekomen in het hotel kregen we een brilletje, want het bleek dat de film in 3d was. Het was heel gaaf om te zien, al vond Levi sommige stukken met Scrooge erin nog wel wat eng, zeker als hij door het 3d effect op je afkomt.

Na dit onverwachte kerstoponthoud liepen we nog door Willams waar Levi veel autos spotte. Hierna de auto in en op voor een paar uurtjes rijden naar Kingman, waar we vanavond op de camping willen staan. Morgen wordt een lange reisdag naar Anaheim want we hebben gezamenlijk maar het onzalige idee opgevat om de laatste dag voordat we de camper in gaan leveren nog naar Disney te gaan. Er zijn in Californie namelijk 2 Disneyparken, het gewone Disneytown met alle karakters van Disney en het nieuwe Adventure Park. Hierin komt alles naar voren uit de Pixar films, dus oa een parade met daarin Takel en Bliksem M Queen, de autos uit Cars, een show met Mickey Mouse playhouse, een musical van Alladin en vele attracties omtrent Toy Story, A Bugs Life, Finding Nemo etc.

En na een week Nationale Parken, is dit natuurlijk wel een enorme leuke afsluiting voordat we naar Vegas toegaan. Levi verheugt zich er al op en wij stiekem ook!

Nu zitten we op de camping in Kingman, gegeten, gezwommen en naar bed. Op naar Anaheim! En dan de camper inleveren in LA, en dan op naar Vegas!

1. Angela:
    2 juni 2009
    Heej psst! Snowpatrol staat in het voorprogramma van U2 in Nederland, het staat op nu.nl! Even een nieuwtje voor jullie in de States, leuk om naar uit te kijken als je weer in het saaie Holland bent x Ang
  2. von:
    2 juni 2009
    hoihoi!

gisteren hebben we ff jullie gazonnetje gemaaid!
    de aardbeien liggen voor het oprapen bij jullie in de achtertuin joh! lekkerrrrr!
    nog even een paar daagjes genieten voor jullie en dan zit het er weer op..gaat snel he!
    hoe laat denken jullie ongeveer thuis te zijn?
    moeten we nog wat boodschapjes voor jullie in de koelkast stoppen?
    ron, de ceceleggroep van de roparun uit vlissingen is als 2de geeindigd!
    ik moet a.s vrijdag voor groeiecho, kleintje is namelijk te klein volgens de laatste echo vanuit domburg. vandaag naar verloskundige geweest en aan de hand daarvan moeten we dus vrijdag ff kijken hoeveel groeiachterstand er is,aansluitend naar gyneacoloog. morgen halve dag werken en dan plannetje maken hoe verder op t werk.we wachten maar ff af. de kleine gaat voor alles he!
    nou genietze nog ff en tot volgende week!!!!
    liefs yv en mau
  3. Aapie:
    3 juni 2009
    Hey lieverds,

Kaatje, Ik ben trots op je dat je zomaar naar beneden bent afgedaald ondanks je hoogtevrees!!! Goed zo wuufke!!!!
    En ik zie jullie al helemaal in de kerstsfeer daar lopen! Geweldig dat dat daar gewoon kan he! (dat soort dingen kunnen volgens mij alleen maar in Amerika weer....Super!!)

Enne jongens toch! Wat een prachtige foto's hebben jullie gemaakt zeg! Om jaloers van te worden als je je bedenkt dat jullie dat allemaal in het eggie gezien hebben! Waaauw!!!!

Hier is het zoals gewoonlijk druk, saai, hectisch... soms lijkt het wel een gesticht hier. Afijn afijn afijn.... laat ik jullie er maar niet mee vermoeien!

Geniet nog van de laatste paar dagen he!!! Enne pas op elkaar!
    dikke kus Shine