death valley

27 mei 2009 - Death Valley, California, Verenigde Staten

Vanmorgen dus Keoughs Hot Springs achter ons gelaten in Bishop en ons op gaan maken voor een lange warme rit dwars door Death Valley. We moesten vandaag maar liefst 333 kilometer rijden, dus we hadden nog vele miles voor de boeg. We kwamen allereerst langs Lones Pines en Indepence waar Kaat en Levi het plaatselijke postkantoor opzochten om de kaarten achter te laten en postzegels te kopen. Levi was hier een bezienswaardigheid en kreeg een sticker opgeplakt met daarop "I visit the postoffice today" Met een kleurboek over de post in Amerika en kleurpotloden rijker, gekregen van de postbeambte gingen we weer naar buiten. Levi zo trots als een pauw natuurlijk!

Het waren vele "lonely miles", we kwamen niet veel verkeer tegen. Wel iets anders als rijden in LA of San Francisco! We naderden steeds meer Death Valley, je voelde de hitte op je afkomen, niet normaal. Eenmaal in Death Valley aangekomen, gaf de thermometer 44 graden aan, het was net alsof er af en toe iemand je keel dichtkneep, zo warm. Er gingen dan in de camper ook vele liters drank doorheen. De camper was ook een sauna, want ivm het gevaar voor oververhitting van je motor ( wat zeker bij RVs vaker gebeurd), werd er afgeraden om de airco te gebruiken. Niet fijn voor allemaal, maar zeker niet in het bijzonder voor Kaat en Levi, die slecht kunnen zweten. Kaat had op een gegeven moment van de warmte gewoon braakneigingen en Levi zag vuur en vuurrood. Gelukkig waren er nog waterijsjes in de vriezer... pff daar koelde iedereen weer wat van af. Ron gaf aan dat er zelfs een marathon is in Death Valley, een ultra marathon, je loopt dan ipv de gebruikelijke 42 kilometer wel bijna 100 kilometer. Kaat snapte ineens waar de term Death Valley vandaan kwam.

We reden door een afwisselend landschap wat slecht thuis te brengen is. Vele wisselingen van kleur, vele wisselingen van bergen (steen, rots, zand,), zoutvlaktes, maandlandschappen, echt niet onder woorden te brengen, maar heel mooi maar zo heeeetttttttttttttt.. In Death Valley zagen we ook diverse Joshua Trees staan, wel bekend van de elpee van U2, Yoshua tree genaamd dus met de bekende boom op de hoes..

Op een gegeven moment ging Ron even buiten een foto maken. Kaat en Levi bleven binnen. Opeens leek het alsof de wereld verging, alles trilde, Kaat dacht oh jee toch niet weer een aardbeving, maar Levi riep, gaaaaf mama kijk... Rakelings over de camper kwam er een straaljager over. Niet normaal! Ron kwam gelijk terug naar de camper, ook wel wat wit rond zijn neus, en zei hoe gaat het hier? Geschrokken? Hij had hem nl aan zien komen en wij natuurlijk niet. Hij weer verder filmen buiten, en hij had mazzel, of juist niet! want er kwam nog een 2e straaljager vlak over. Gaaf voor de film maar slecht voor je oren. Verder gereden maar iedereens hart zat nog in zijn keel.. Later bleek dat ze aan het oefenen waren, dit schijnen ze wel vaker te doen in Death Valley.

Toen verder gereden naar Zabriskie Point, een uitzichtpunt. Het was nog een eindje klimmen; heerlijk in 44 graden! Eenmaal boven aangekomen, hadden we prachtig uitzicht! Teoen we beneden kwamen kwam de klap, wat een hitte toen we de camper ingingen, ineens begon iedereen flink te zweten, in stralen kwam het van ieders voorhoofd af. Gelukkig hoefde vanaf daar niet meer zo ver naar de camping, hopelijk was het daar niet zo heet! Levi zei dat hij nooit meer door dat hete heen wilde rijden.. Het ventje had het goed doorstaan en wederom een pluim verdiend. Gelukkig had hij van mama nieuwe stickers in de camper gekregen, waar hij zich goed mee vermaakt had.

Inmiddels hadden we de staat California achter ons gelaten en reden we Nevada in. De staat Nevada, de enigste staat in Amerika waar gokken is toegestaan! We reden naar de camping in Pahrump, na enige keren door de Tom Tom de verkeerde kant op te zijn gestuurd. Na het eerste onverharde wegje dwars door de natuur hadden we zoiets van.. dit klopt niet. Op ons gevoel vertrouwd en daar pakte de Tom Tom ons gevoel weer op.

Eenmaal aangekomen bij de camping in Pahrump keken we onze ogen uit. Het was een KOA camping (soort van ANWB) maar het lag bij een luxe resort. Overal mooie oleanders, palmbomen, vissen bij aankomst. De receptie was heerlijk koel en ruim. Ron ging inchecken en Kaat en Levi namen snel een kijken bij de "pool". Wat was die gaaf. Vier aparte baden, watervalletjes.. hier konden we ons wel vermaken en we snakten allemaal na een lange stoffige en zeer hete dag naar een duik. Snel de camper ingedoken en onze badkleding aangedaan en nog geen 10 minuten later hoorde je het water sissen.. de fam le Roij was te water gelaten!

Heerlijk poosje gepoedeld, levi de beginselen van zwemles bijgebracht en toen lekker gaan douchen. Toen nog wat gedronken buiten, waarna Kaat aan een homecooked meal begon en Ronnie een ander vies klusje had, namelijk de poepjes en piesjes weggooien.. BRR!

Gegeten en nog poosje buiten gezeten, we zagen het in no time donker worden en heel veel vleermuisjes vliegen. Nadat we overal grote zwarte kevers zagen lopen vond Kaat het genoeg geweest, we gingen naar binnen, het was inmiddels dan ook al 10 uur. Hup Levi erin en nog snel een blog maken, want gisteren hadden we geen WIFI op de camping, vandaar dus nu 2 achter elkaar! Veel leesplezier!

1. Jan schraa:
    Hallo Globetrotters,
    Wat kunnen jullie toch leuk schrijven. Het lijkt wel of ik er zelf bij ben en de hitte voel. Nog heel veel plezier daar!
    En ............. hou ons lekker op de hoogte.
    Liefs
    Jan en Lydia
  2. Aapie:
    Heey guys,

Pfff wat een verhalen weer.... ik voel de hitte hier bijna... Gaaf zeg dat de straaljagers zo vlak boven jullie langs scheren! Super geluid komt er uit lijkt me! Ron, ik wil de film graag zien hoor!!!

Enne Kaat, als jij in je volgend leven als beer terug komt, ben je nog knuffeliger als dat je nu bent..... hahahaha
    (dan kom ik wel terug als HBZ'tje ok? ;-)

Dag lieverds, geniet en pas goed op elkaar he!!!
    xxx shine
  3. Karel:
    Hey vakantiegangers,

Als ik naar jullie foto's kijk komen er bij mij mooie vakantie herinneringen boven. Jullie maken namelijk dezelfde reis als wij in 2005.
    Ik ben best wel jaloers want ik zou die reis zo overdoen.

Gr. Karel
  4. anouk:
    hey Ka,
    Nou vandaag is/was mijn laatste dagje :-(
    Ik heb de link van jullie site nog even naar mijn prive mail gestuurd zodat ik jullie verhalen wel leuk kan blijven lezen!!!
    Eigenlijk is het helemaal niet leuk want je wordt er alleen maar heeeeeeel erg jaloers van :-)
    Volgens mij hebben jullie het heel erg naar jullie zin en ik hoop dat de laatste weekjes ook zo goed zullen bevallen!!!
    Heel veel plezier nog daar! En 12 juni zie ik je gelukkig wel nog even!
    howdie!!!
  5. Arine:
    Hey hey,

Ik geniet mee met jullie vakantie. Heerlijk wij willen ook wel!!!
    Geniet er nog maar lekker van!
    Ben benieuwd naar de foto's al krijgen we al iedere keer een voorproefje

Groetjes Rene, Arine en Thamar
  6. Emmy de Geringel:
    Buon giorno vakantiegangers,

Net al jullie belevenissen in één keer achter elkaar gelezen na terug komst uit Toscane. Echt geweldig allemaal wat jullie meemaken, zoveel belevenissen achter elkaar, het lijkt wel een film waarin jullie zitten. Het is toch wel onwerkerlijk allemaal? En wat fijn dat alles zo goed gaat met Levi, maar jullie komen toch nog wel terug, hè? Ik snap het, nu nog even niet, ga verder met genieten, geniet ik weer van jullie verhalen en foto's, fijne vakantie verder!!!!!!!!

Doeg, Emmy