fran franfrisco

23 mei 2009 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Nee, het is San Francisco maar Levi zegt Fran Franfrisco. Vandaar dus deze koptekst. Na de douche vandaag (Kaat heeft steeds ruzie met de kranen. Draaien, drukken, trekken, omhoog duwen, omlaag drukken. Elke dag weer een andere kraan) naar de ferry gelopen om naar San Francisco te varen. Deze boottocht duurde 50 minuten en we kwamen langs veel interessante punten. Vlakbij het vertrekpunt van de haven ligt de gevangenis genaamd "San Quenten". Ik had al een vermoeden dat het om een gevangenis ging maar toen ik de gedetineerden buiten zag staan in van die blauwe prison break hemden en een Amerikaan sprak wist ik het zeker. San Quenten is de enigste gevangenis in Californie die nog beschikt over dodencellen en gaskamers. De gaskamers worden niet meer gebruikt. Veroordeelden worden louter nog geexicuteerd doormiddel van een dodelijke injectie. Best een veilig gevoel om te weten dat de ergste criminelen van Californie op 2 km. afstand van onze camping zitten. De vaart ging verder en het werd ook steeds kouder. We kwamen langs de Bay Bridge en langs Alcatraz, het bekende gevangeniseiland waar onder meer Al Capone gevangen heeft gezeten. Op de achtergrond de imposante Golden Gate Bridge.

Aan wal gekomen zijn we begonnen in de Market Street. Koffie gedronken bij Peet's coffee bar. We moesten allemaal plassen en we genoten van de versierpraktijken van een klant van Peet. Peet zelf was gay en zijn personeel ook zoiets dus er viel behoorlijk wat te versieren voor de klant. Ik denk dat hij er nu nog zit (of ligt)... Verder gelopen door Market Street. Af en toe een winkeltje in en na 20 minuten moest Kaat weer plassen. Ja, wat wil je ook met die bekers koffie. Een small koffie is bij ons een bak of 4. We kwamen bij een enorm winkelcentrum met een heleboel restrooms. Pfffffff, wat een opluchting. Toen een schoenenwinkel in. Wat een stoere schoenen hebben ze hier toch. Hele leuke puma's voor Levi gekochte en Ron kocht ook maar weer een paar. Zijn 2e al van deze vakantie. Dat is dus 2 keer maat 47 meer in de koffer dus conclusie?? In Las Vegas zullen we dus nog een koffer moeten kopen anders pas het niet meer!!! Het winkelcentrum verlaten en op naar de cablecar. Dit moet je een keer gedaan hebben in je leven zei ik tegen Kaat. We gingen achterop dat ding staan. Toen we eenmaal aan de eerste klim begonnen keek Kaat wat minder blij. Ze vond het eigenlijk best eng om zo vast te houden aan een stang en helemaal achterover te hangen. Na een aantal haltes kwam er een plaatsje binnen vrij. Daar ging het een stuk beter. Beneden aangekomen gingen we op weg naar pier 39. Nog in een enorme broodbakkerij geweest en in het rainforest cafe. Leuk voor Levi. Het leek wel een beetje op zijn slaapkamer maar dan veel groter en mooier. Op pier 39 een uurtje rondgekeken maar het begon steeds harder te waaien en het werd steeds kouder. Dan naar iets gezocht om te eten maar dat was niet zo eenvoudig. Bijna overal 45 minuten wachttijd en dat waren we nu echt niet van plan. Dan maar een groot rond brood met soep erin gegeten bij de broodbakkerij. Dat zie je hier veel en het is heerlijk en vult goed. De laatste ferry ging om 19.15 uur en daar waren we te laat voor dus moesten we ongeveer 2 km lopen naar de opstapplaats voor de bus die naar de andere kant van de Golden Gate bridge ging. Een pluim voor Leefje want die heeft vandaag niet een keer gezegd dat hij moe was van het lopen. Ongelofelijk voor zo'n ventje van 4 jaar. We hebben het idee om hem nu ook maar voor de vierdaagse van Nijmegen in te schrijven maar twijfelen nog over de 40 of de 50 km... Onderweg naar de bushalte nog wel even een tussenstop gemaakt bij Starbucks voor een kop koffie. Bij de bushalte nog een half uur staan wachten en toen op naar Lucky Drive waar we eruit moesten. Dit was ongeveer 200 meter van de camping. Om half 10 stapten we dan eindelijk binnen in onze camper. Morgen gaan we richting Yosemite National Park. We hebben daar een camping iets buiten het park. In het park is alles volgeboekt. Het is maandag memorial day en dan zijn alle yanks vrij dus zoeken ze ook de rust en natuur op. Vandaar dat we vanavond nog flink moeite moesten doen om een camping op internet te boeken. Best handig zo'n laptop in de camper.

1. N. le Roij:
    24 mei 2009
    Je voel je veilig met die gevangenis maar er zijn pas 4 grote
    criminelen ontsnapt in Mexico.
    Niet te veel kopen he. Die invoerrechten moet je ook betalen.
    Dan heb je geen goedkope schoenen meer . Gr.
  2. Marjan Wiebrens:
    25 mei 2009
    Beste luitjes,

Wat een apart telefoongesprek gisteren.Je klonk zo anders dat ik niet wist wie ik aan de lijn had.Pa en ma op de hoogte gebracht van jullie bericht.Fijn om te horen dat jullie het daar zo leuk hebben en vooral veel mooie dingen zien .
    Hier druk vandaag maar prachtig weer.
    Hartelijk dank voor de felicaties voor Mart,een heerlijk gevoel nu klaar te zijn.
    Veel groeten en tot horens verder en anders tot over 2 weken in Nederland!!!!!!!

Groet voor Leef en jullie
    van Floor, Jort en Mart en marjan
  3. Aapie:
    26 mei 2009
    Ron, je lijkt wel een wijf joh met je schoenen....hahahaha
    xx