Point Losbos State Park en the 17 mile drive

23 mei 2009 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vanmorgen wat vroeger opgestaan want we hadden een lange dag voor de boeg, simpelweg omdat we veel wilden zien en doen. We hadden eigenlijk in gedachten om naar het Montery Sea Aquarium te gaan maar het pakte anders uit.. Kaat had nl gisteren gelezen over pebble beach en een whalers cove.

Zodoende kwamen we vanmorgen als eerste aan in Point Losbos State Park, een van de vele State parks van Amerika. Helaas, de camper was te groot en we konden er met de auto niet in, maar te voet wel, dus wij de camper geparkeerd en we konden gaan. Het Poing Losbos State Park is een uniek stukje natuur, het huisvest verschillende land en zeezoogdieren. Gewoon in de natuur, maar omdat het beschermd natuurgebied is, wordt er fee, toegang gevraagd en lopen er overal guards rond.

De luidruchtigste bewoners van het reservaat zijn waarschijnlijk de Californische zeeleeuwen. Waar hadden we die al eerder gezien? Vandaag spotten we er enkele in het water, met daarom heen een heleboel duikers, want ook het onderwaterleven scheen hier prachtig te zijn. Aan de foto's die er op hingen, konden we dit alleen maar beamen. Ook zitten er in dit gebied grijze walvissen, maar deze zijn meestal alleen te spotten in de manden november, december, januari en maart en april. Helaas net hiervoor te laat dus!

We besloten om een trail te gaan lopen van enkele kilometers. Wat was dit gaaf, en wat een prachtige natuur. We liepen midden door het bos en de bergen en stonden stil op de meest mooie plekjes om vooral naar bijzondere vogels te kijken, het was dan ook niet voor niets een bird island. Op onze voettocht stuiten we ook nog op een hert wat daar onverstoorbaar stond te eten in het bos, met bij haar 2 kleine hertjes, waarschijnlijk 2 van haar kindertjes. Levi vond het gaaf om bambi in het echt te zien. Hij vermaakte zich sowieso wel tijdens de trail, want omdat het afgezet was met touwen, speelde hij heel de tijd achtbaantje, en papa en mama deden natuurlijk lief mee!

Levi begint het steeds leuker te vinden in Amerika, hij hoeft nooit meer naar Centerparcs roept hij en zegt tegen wie het maar horen wil `thank you`en `hello`. Het reizen in de camper vind hij ook gaaf, het kwartetten met mama is erg leuk als papa aan het rijden is.

Na de trail gelopen te hebben besloten we de 17 mile drive te gaan doen. Dit is een betaalde weg, en leid oa langs zeeotters, zeeleeuwen, vogels en gewoon prachtige natuur. Je komt daar bij Pebble Beach, bij Carmel in de buurt. Hier zagen we weer van alles, gieren, squirrels, vele andere vogels, zeeleeuwen en speciale bomen, monterey cipressen. Je moet deze later nog maar eens op de foto´s bekijken! Bij het Seal Rock Picknick Area zijn we gestopt en hebben daar de lunch gemaakt, nog steeds erg bijzonder, reizen met een camper en eten op een van de meest fantastische plekjes op deze aardbol. Levi heeft daar nog heerlijk op het strand gespeeld alvorens we besloten weg te gaan. We hadden helaas geen tijd meer om naar het sea aquarium te gaan, want het was inmiddels al halfvijf in de middag, we moesten nog eten gaan halen en nog ruim 220 kilometer om te gaan rijden, daar we vanavond in de buurt van San Francisco een plek op de camping hadden gehuurd.

Hup de boodschappen ingeladen en ons opmaken voor ruim 2 en 1-2 uur in de camper. Onderweg zagen we veel golfcourses, golfen doen ze hier veel, daar het bij ons toch nog de naam heeft van een beetje elitesport te zijn, hier doet jan en alleman het, en zo te zien met veel plezier!

Vanavond rond 8 uur aangekomen in Greenbrae, iets buiten San Francisco. Onze camping hadden we gevonden. Nu ja, camping.. Na 3 bijzonder mooie campings gehad te hebben, was dit niet meer als een stuk beton. En we staan hier ook nog 2 nachten.. Hopelijk vergoed het morgen veel dat het maar 10 minuten lopen is naar de Ferry die ons naar San Francisco zal brengen.

Na een snelle maaltijd in elkaar gedraaid te hebben, Levi wilde spaghetti eten en kreeg dit ook, sloeg de paniek een beetje in de camper toe.. Levi had nl aan de deur van de toilet zitten morrelen, en jawel hoor, we kregen hem niet meer open!! Hij had hem waarschijnlijk van binnen uit op slot gedaan en toen de deur dichtgegooid. Geen beweging meer in te krijgen! Niet alleen dachten we eraan dat dit ons evt wel eens geld zou kunnen kosten, want schade betekent betalen, verder dachten we dat het wel heel onhandig zou zijn dat we geen gebruik meer konden maken van de toilet. Nu gebruiken we deze zo min mogelijk, want je moet het nl wel weer zelf lozen, maar voor in de nacht of onderweg is het toch wel handig! Na wat zweten van Ron, en gemorrel met een mes kreeg hij hem gelukkig open!. Levi kreeg vanavond voor het eerst in de vakantie flink op zijn falie, want we waren boos omdat we hem al zo vaak gewaarschuwd hadden. Hij kreeg dus een fiks standje en moest erin zijn bed maar eens over na gaan denken, die kleine draak van ons!

Wij gaan ons zo opmaken voor de nacht, morgen naar Frisco zoals ze het hier noemen, en op naar Pier 39, Fhishersman Wharf, de Golden Gate bridge, Cable Cars en al wat San Francisco ons nog meer voor moois heeft te bieden!