highway 1

21 mei 2009 - Big Sur, California, Verenigde Staten

Na een lekkere douche en een heerlijk gekookt eitje en een broodje zijn we weer vertrokken uit Pismo Beach. Vandaag staat de Higway 1 op het programma. Dit is de kustroute van San Luis Obispo naar San Francisco. Eindpunt voor vandaag is Big Sur. Een van de meest spectaculaire kustplaatsjes van de wereld zoals ze zelf zeggen.

Het weer was iets minder vanochtend. Bewolkt en frisjes maar ja, we zijn wel verwend de laatste tijd. Rond het middaguur trok de lucht open en daar was het zonnetje weer. Allereerst gingen we op zoek naar de zeeolifanten en zeeleeuwen. We hadden gelezen dat deze rond San Simeon waren.

Heel vaak stoppen maar geen beesten. Ja, meeuwen zagen we genoeg. Toch werden we beloond. Op een van de laatste stukken van San Simeon waren ze... honderden zeeolifanten en zeeleeuwen gewoon op het strand! Wat een prachtig stukje natuur was het daar. We waren er gewoon helemaal door overdonderd!! We bleven dan ook foto's maken en filmen, het was zo gaaf, dat we besloten om daar tussen de middag te lunchen. Kaat had broodjes hotdog gemaakt, etende vanuit de camper, met uitzicht op de zee, wat wil een mens nog meer?

Het was hier wel frisjes, je kon merken dat je aan zee zat en ook ruiken! Levi vond de zeeleeuwen en zeeolifanten lachen, hij zei dat het geluid wat ze maakten op een boer leek! Verder was hij niet weg te slaan bij een soort eekhoorntjes, die zaten er ook genoeg. Hele leuke, tamme beestjes, ze kwamen zo naar je toe, en je ontdekte er als je goed keek, steeds meer. In het bosje, op het strand, op de paaltjes, zelfs tussendoor de auto's liepen ze. Vandaag vast vele mooie foto's gemaakt, maar het uploaden van de foto's komt later.

Toen weer verder gereden, we kwamen onderweg langs vele vista points, waar je mooie foto's kon maken. Verder kwamen we langs vele State Parks, vele mooie stukjes natuur. De Amerikanen zijn hier erg trots en schoon op, overal langs de weg staat 1000 dollar voor littering. Dit betekent 1000 dollar voor het weggooien van iets langs de kant van de weg. Hier zouden ze in Nederland nog iets van leren!!

Toen weer verder over de highway 1, volgens kenners een van de mooiste wegen langs de kust. Nu prachtig was het zeker. Op een gegeven moment werd de weg erg steil en smal. We gingen flink de bergen in, en Ron moest met de camper vele slingerweggetjes door de bergen doorstaan. Maar het ging hem goed af. Kaat vroeg of hij het niet eng vond, maar hij vond het juist gaaf! Er stond dat we in het gebied zaten, voor 60 miles slide rock area, wat betekende dat er stenen van de rotsen/bergen konden vallen, zo af en toe zagen we inderdaad wat naar beneden komen, gelukkig niet op onze gehuurde camper!

Inmiddels waren we in Big Sur aangekomen, het RV park bleek midden in het bos te zijn, we staan aan de Big Sur River, een riviertje precies achter onze camper. Gewoon midden in de natuur staan, dit maakt het reizen met de camper zoooo leuk, anders hadden we nu weer in zon saai hotel gezeten! Voor degenen die het leuk vinden om op te zoeken waar we staan www.fernwoodbigsur.com Zojuist hebben we hout gekocht, en gaat we in speciale vuurringen een kampvuur maken, Levi verheugt zich er al helemaal op! Inmiddels zit ik boven in het cafe ons blog bij te werken, onder het genot van een cappucino, want dit is de enigste plaats waar ze WIFI hebben.

Op de jukebox speelt het nummer Limelight van RUSH, voor de meeste niet bekend, maar ik denk dat Peter, mijn collega ervan genoten zou hebben! Wij gaan eens koken en genieten van de omgeving meer. Morgen meer! Dan gaan we op naar Monterey, misschien wel naar het bekende zeeaquarium daar. Morgenavond staan we in de buurt van San Francisco!

1. Rein, Jolanda en Sybrina:
    22 mei 2009
    Wat een prachtige reis maken jullie. we herkennen heel veel van de dingen die jullie beleven van onze reis in 2007. Die kleine eekhoorntjes zijn squirrels. Hondsbrutaal en tam geworden door het eten voeren door de mensen. Wel uitkijken want ze kunnen bijten. Het Monterrey Sea aquarium is echt een aanrader. Straks ook veel plezier in Frisco.
    Groetjes, Rein en uiteraard de rest.