Yosemite National Park

25 mei 2009 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Na gisteren een reisdag voor de boeg te hebben, (saai stuk tussen San Francisco en Merced), maakten we ons vandaag op voor een bezoek aan Yosemite National Park. Gisteren een aantal Amerikanen gesproken en ook wat Nederlanders op de camping die hadden aangegeven dat het ontzettend druk in het park was.. dit ivm Memorial Day. We gingen het er toch op wagen, en waren al vroeg uit de veren. Na de boodschappen voor een bbq van vanavond gedaan te hebben, reden we om kwart voor negen het campingterrein af.

Op de weg naar Yosemite kwamen we ineens een soort activist langs de kant van de weg tegen.. slower traffic because of the butterflies.. En daar waren ze hoor, niet normaal, en wat een prachtig zicht, op een bepaald stuk zaten er wel honderden.. Levi probeerde ze te vangen maar de vlinders waren hem te snel af. En dat was maar goed ook, want je moet de natuur niet storen, het was al een attractie op zich om te kijken.

Verder kwamen we onderweg flinke waterstromen tegen. Het gebied hier staat ook bekend om te gaan raften, dit lijkt ons wel leuk maar geen doen met een zoon die nog geen zwemdiploma heeft, maar toen we eens goed keken, hadden we zelf ook zoiets van laat maar.. Het ging loeihard, en het was heel erg steil..

Na een stuk gereden te hebben kwamen we aan bij de op 4 na grootste waterval van de wereld. The Bridal Veil Fall was hij genaamd. Schitterend om te zien. Naar boven gelopen, en mooie plaatjes geschoten. Eenmaal boven aangekomen waren we zeiknat, het leek wel of het regende boven, het zicht werd je redelijk ontnomen hierdoor. Ron zijn lens van zijn camera was nat geworden en dat vond hij wat minder, maar achteraf bleek de schade mee te vallen. Vanaf dit punt kwamen we hordes Jappaners tegen, jawel hoor, daar zijn we weer... want waar kom je die mensen niet tegen in de wereld? Ze zullen op hun manier vast genieten, al snappen wij dat niet, ze nemen geen tijd om te kijken, ze maken foto, filmen en hup snel door. Ik denk dat ze hun vakantie pas thuis op film beleven.. of misschien krijgen ze er wel geld voor, wie de meeste fotos heeft gemaakt ofzo!!

Hierna zijn we naar een uitzichtpunt gegaan waar je de hele vallei kon zien en Glacier Point. Machtig mooi! Dan voel je je zo nietig als je daar staat.. Niet normaal, wat een mooie natuur is er gelukkig nog op aarde!

Toen ons opgemaakt voor een lekkere picknick met gebakken eitje in Wawona. We hebben daar de camper laten staan en zijn verder gegaan met een gratis shuttlebus. Dit omdat we bij het stuk waar we naar toe wilden niet met de RV konden komen. We gingen naar Mariposa Grove, een stuk waar nog de beroemde Sequoia bomen groeien. Deze meters hoge bomen komen op niet veel plekken in de wereld voor. Het was dan ook zeer bijzonder om deze bomen eens van dichtbij te aanschouwen. We kwamen zelf niet veel verder als een stuk van de wortels en begin van de stam! Hierna een trail gelopen van een paar kilometer, flink klimmen, dus pff blij dat we er waren naar the Grizzly Giant, de grootste Sequoia boom die er in de Mariposa Grove staat. Hier een geanimeerd gesprek gehad met 2 Amerikanen die uit de Mojave woestijn komen. Hier landde de shuttle vandaag ivm weersproblemen in Florida. Deze mensen wilde alles van onze reis weten, ze vonden het geweldig, de oohs en aahs waren niet van de lucht, over alles wat we gingen doen. Best vreemd als je die mensen spreekt en ze zijn zelf nog nooit in Florida, Grand Canyon of Vegas geweest. Aan de andere kant begrijpelijk, want wij hebben vaak ook nog niet alles van Nederland gezien.

Levi zag er inmiddels ook uit als een woestijnrat, zijn handjes en voetjes, kleertjes, schoenen alles zag zo zwart als roet van het stof. Heerlijk vond hij het, en maar je nog viezer maken, het leukste wat er is als kind toch?

Levi vroeg hoe je dat noemde Sequoias, Kaat gaf aan dat als hij dat woord vanavond kon schrijven hij wel een cadeautje kon krijgen. Net op dat moment liep er een Nederlandse mevrouw langs, die moest lachen maar vond het ook wel een heel vals spelletje!

We hebben vandaag eerst de westingang van Yosemite gedaan en daarna nog de zuidingang. Rond een uur of vier zijn we teruggegaan, maar moesten minstens nog 50 miles rijden voordat we op de camping zouden zijn. Op de terugweg reden we door Sierra National Forest en vervolgens kwamen we op een weggetje terug, wat zeer afgelegen lag en waar veel locals woonden. Ze hadden daar volgens ons nog nooit gezien dat er iemand een foto maakte, want toen Ron ff stopte, werd hij aangestaard alsof hij een nieuw wereldwonder was.

We reden daar langs een boerderij die een mega racewagen op zijn backyard had staan in roze met allerlei glitters erop. Levi vond het geweldig, een cars auto, vast een voor de nieuwe film, een vriendje voor Chick Hicks! Ook maakten we daar nog een leuke foto van allerlei brievenbussen die naast elkaar staan, dit ivm de achteraf gelegen huizen.

Eenmaal op de camping aangekomen zijn we lekker gaan barbequen en erna nog gaan voetballen met Levi. Toen douchen en nu ons aan het klaarmaken voor de nacht. Morgen een reisdag voor de boeg, maar wel een mooie, we gaan richting Bishop, richting Death Valley. Het zal daar wel lastiger zijn om op internet te komen, want we zitten middenin de woestijn dan, maar we doen ons best!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Aapie:
    26 mei 2009
    Heey guys,

Ja hoor, weer heerlijke verhlaen om te lezen!!! En wat een mooie foto's zeg! Wow, vooral die van de golden gate bridge! Ik wil er ook naar toehoeoe....

Enne Leef, ik help je je cadeautje wel verdienen hoor: Sequoia schrijf je zo knul: de S van ssssttt, de E van eeehh, de Q van Q, de U van Uuuuh weet ik niet, de O van ooooooh wat mooi de I van iiiieks wat eng, en de A van aaaaah wat lief... (snap je het???dat zal mama en papa leren valse spelletjes met je spelen, pff ik help je wel hoor!) enne je cadeautje wel met mij delen he!

Dag lieverds, tot gauw weer met jullie verhalen!
    dikke kus
    Shine
  2. De Stoepjes:
    26 mei 2009
    Hey Avonturiers!

Wat een belevenissen daar zeg! Ik kan jullie reisverslagen helemaal niet bij houden! Elke dag weer een groot reisverslag.
    Wel erg leuk om te lezen en Kaat je kan zo als collumnist aan de slag bij bv de Viva met je reisverslagen.
    En mooie foto's trouwens. Het nieuwe fototoestel doet goed zijn werk.
    En natuurlijk de fotograaf!
    Nou Lieke kan niet wachten tot ze getrouwd is met Levi met zón huwelijksreis in het voor uit zicht (En dan met een kerverse echtgenoot die alleen maar wil pinnen) Ha Ha Ha.....
    Mischien kunnen de aanstaande schoon ouders dan mee in de koffers?
    Hier in Nederland is het maar saai in vergelijking met de verhalen vanuit de States!
    Hier heeft het vannacht erg gestormd en geonweerd in het land! Volgens het nieuws een van de ergste onweersbuien van de laatste jaren.Veel Nederlandse huishoudens hebben zodoende ook weinig geslapen vannacht.Zo ook Lag Lieke tussen ons in (Vond het toch wel een beetje eng!)
    En Lotte sliep overal doorheen.
    Maar Aardbevingen hebben we hier nog niet mee gemaakt! Ha Ha.
    Verder gaat Lieke morgen voor de vierde x oefenen op de basisschool.Gelukkig gaat dit goed en vind ze het leuk,Er is zelfs al een nieuw vriendinnetje vanuit haar klas wezen spelen.
    As. Donderdag neemt ze afscheid op het kinderdagverblijf.En dan naar de Basisschool.
    Maar zal jullie niet verder vermoeien met deze berichtjes.
    Nou HEEEEEEELLLL Veeeeeel plezier daar verder en geniet ervan (maar dat doen jullie goed zo te lezen!)
    En Ron niet teveel schoenen voor "D'r bij "kopen he!

groet van Addy Diana Lieke en Lotte!